بحران آب و آینده صنعت
بحران آب به عنوان واقعیت ایرانِ امروز مطرح است و برای این بحران پاسخهای زیادی ارائه شده است. معمولا از جنبههای مختلف به این بحران پرداختهاند. به عنوان رویکردی کلان نگر و قابل قب...
بازارهای آب به عنوان یک استراتژیمدیریت
در بسیاری از مناطق جهان، تقاضای آب در شهرها، کشاورزی و صنایع، در حالی رو به افزایش است که محدودیتهای موجودی آب بیشتر و بیشتر میشود. در مناطقی که آب کمیاب است، مدیران آب در تلاش ه...
ارزشگذاری، پیش زمینه تشکیل بازارآب
موضوع تشکیل بازار آب مدت هاست در مرکز توجه مقام های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.سوم دی ماه پارسال بود که معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو به ایرنا گف...
مشوقی برای تخریب هر چه بیشترمنابع آب
رنامه خودکفایی عمدتاً دارای ریشههای تاریخی و سیاسی بوده و شاید از نظر تاریخی افکار سوسیالیستی در پیدایش آن نقش داشته است؛ اما به نظر میرسد هدف اولیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران...
دولتها سابقه خوبی ندارند
هنوز بستر برای عملیاتیکردن بازار آب فراهم نیست. بازار غیررسمی آب درحالحاضر نیاز مردم را به مبادله آب تا حدودی تأمین میکند. وقتی دولت از نظر روشنکردن جوانب حقوق رسمی چه در زمینه...
آب به عنوان یک کالای اقتصادی
عنوان: Water as an economic good: the value of pricing and the failure of markets عنوان به فارسی: آب به عنوان یک کالای اقتصادی: اهمیت نرخگذاری و شکست بازارها نویسندگان: P. VAN DER...
ويژگيهاي اقتصادی منحصر به فردآب
سید حسین سجادیفر- محمد داودآبادی آب داراي ويژگيهايي است كه آن را از ساير كالاها متمايز ميسازد. اگر چه ممكن است اين ويژگيها منحصر به فرد نباشند، اما تركيب اين ويژگيها سبب ميشو...
بازار آب و سیاست عمومی
بررسی سیر تاریخی و تکوینی مدیریت منابع آب در دنیا نشان میدهد که با عبور از مرحله فراوانی نسبی و دسترسی آسان و بدون محدودیت به منابع آب، تمرکز دولتها در پاسخ به تقاضای روز افزون، ...
بازارهای آب؛ عملکردها و چالشها
در بسیاری از گزارشهای جهانی، تصویر غم انگیزی از کمیابی جهانی آب و فشارهای فزاینده برای تأمین آب کشاورزی ترسیم میشود. همچنین در این گزارش ها اذعان میشود که سیاستهای طرف تقاضا، ا...
فصلنامه گفت وگوی آب؛ شماره 15
تنگناها و کمیابیهای آبی که پیامدهای آشکار آن در کشور هر روز گستردهتر و عمیقتر میشود، تکاپوی جامعه ایرانی را برای یافتن راهکارها بیشتر کرده و با اخذ تجارب و دانش جهانی، نسخه خ...
بازار آب در اسپانیا
در چند دهه گذشته، بازار آب به عنوان ابزاری سیاستی برای ارتقای کارآیی مصرف آب توصیه شده است. در اسپانیا، قانون اصلاحشده آب در سال ۱۹۹۹ بازارهای رسمی آب را در چارچوب مقرراتی و حقوقی...
بررسی آب به عنوان یک کالایاقتصادی
بررسی آب به عنوان یک کالای اقتصادیچرا آب محبوب است؟هابرتاچ جی. ساونیج / ترجمه: شیوا سعیدیآب ترکیبی از خصوصیاتی دارد که آن را از هر کالای دیگر متمایز میکند. این خصوصیات به تنهایی م...
آب؛ کالایی اقتصادی یاغیراقتصادی؟
دو نگرش متداول در مباحث مربوط به سیاستهای آب مطرح میشود: «آب یک منبع اقتصادی است» و «آب یک منبع غیر اقتصادی است.» این دو دیدگاه در سیاست آب در واقع بیانگر دو کران انتهایی در طیف...
فصلنامه گفتوگوی آب: شماره 13
توان محدود و مشخص زمین برای تامین نیازهای انسان، از یک طرف و رشد فزایندۀ تقاضا برای فعالیتهای اقتصادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم نیازمند مصرف این منابع است، تعارض بر سر منابع ط...
عطش برداشت بيشتر از سفرههايزيرزميني
چند وقتی میشود که وزیر نیرو، مسئولان دولتی و اعضای ارشد اتاق بازرگانی از ضرورت ایجاد بازار آب خبر میدهند. طرح مبهمی که تاکنون جزئیات آن در رسانهها اعلام نشده است؛ اما وزیر نیرو ...
اجماع جهانی علیه بحران آب
روز ملی آب بهانهای شد تا نمایندگان یونسکو و فائو به همراه فعالان بخش خصوصی در ایران گردهم آیند تا در خصوص بحران آب و راهکارهای برونرفت از این تنگنا رایزنی کنند. تشدید بحران آب در...
برنامهریزی انگیزهها؛ اقتصادآب و نقش و جایگاه آن در مدیریت آب
سه مسئله مطرح است که در زمینه کاربرد علم اقتصاد مشکل آفرین بوده است. از این سه مسئله، یکی مقاومت در پذیرش موضوع است. به طور کلی در مورد مسائل مادی و اقتصادی یک شرم حضوری در فرهنگه...
بازارهاي محلي آب در ايران
حکمرانی موثر آب بر اساس استقرار ساختاری حاصل میشود که بتواند شکل متوازنی از سازوکارهای سلسله مراتب، نظام بازار و کسب و کار و ایجاد توافق و اجماع میان ذینفعان و عوامل مو...
نقش نهاد بازار و بخش عمومي درمديريت و توسعه پايدار بخش آب
عنوان گزارش: نقش نهاد بازار و بخش عمومي در مديريت و توسعه پايدار بخش آب نهاد تهیهکننده: شرکت مدیریت منابع آب- معاونت برنامهریزی- دفتر اقتصاد سال انتشار: ۱۳۸۲ امروزه، جا...