نقش رسانه‌ها در مدیریت سیل

عنوان: نقش رسانه‌ها در مدیریت سیل

نهاد تهیه‌کننده: GWP و WMO

سال انتشار: 2015

در دﻧﯿﺎى اﻣﺮوز، رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑـــﻪ ﺑﺨـﺶ ﺗﻔﮑﯿﮏﻧﺎﭘﺬﯾﺮى از ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﻼﯾﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه‌اﻧﺪ. رادﯾﻮ، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن و اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، در زﻣﺮه ﺳﺮﯾﻊﺗﺮﯾﻦ ﮐﺎﻧﺎلﻫﺎ ﺑﺮاى اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ و اﻃﻼﻋﺎت در ﮔﺴﺘﺮه ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﻰ وﺳﯿﻊ ﺑﻪ شمار ﻣﻰآﯾﻨـﺪ و ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﭘﺮﺷﻤﺎرى را ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻗﺮار ﻣﻰدﻫﻨﺪ. رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎى ﻣﻬﻤﻰ ﭼﻮن آﮔﺎﻫﻰﺑﺨﺸﻰ، آﻣﻮزش و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزى ﺟﻮاﻣﻊ را ﺑﺮاى ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬارى ﺑﺮ ﮐﻨﺶ و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻰ در ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت آﻣﺎدﮔﻰ و ﮐﺎﻫﺶ خسارت‌های ﺟﺎﻧﻰ و ﻣﺎﻟﻰ اﯾﻔﺎ ﻣﻰﮐﻨﻨﺪ. ﺑـــﻪ ﺑﯿﺎﻧﻰ دﯾﮕﺮ، از ﻗﺪرت ﻋﻈﯿﻤﻰ ﺑﺮاى ﺷﮑﻞدادن ﺑﻪ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﻰ و ﺑﺮﺟﺴﺘﻪﺳﺎزى ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻼﯾﺎ ﺑﺮﺧﻮردار ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﮔﺰارﺷﮕﺮان، ﺧﺒﺮﻧﮕﺎران، دﺑﯿﺮان، ﺧﺒﺮﮔﺰارىﻫﺎ و ﺗﻤﺎم اﻋﻀﺎى ﺟﺎﻣﻌﻪ رﺳﺎﻧﻪاى، ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻢﺗﺮى ﺑﯿﺶ از ﺻﺮﻓـــﺎً اﻃﻼع‌رﺳﺎﻧﻰ و آﮔﺎﻫﻰﺑﺨﺸﻰ دارﻧﺪ.آﻧﺎن ﺑـــﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﻰ ﻋﻠﺖ‌ﻫﺎى رﯾﺸﻪاى ﺑﻼﯾﺎ و ﺟﻨﺒﻪﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ آن ﻣﻰﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺮدم و ﻣﺪﯾﺮان ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻣﻞ‌ﺗﺮى از ﻋﻠﻞ آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮى دﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ، و ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺧـــﻮد را در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺑﻼﯾﺎ اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﻨﺪ.

این نوشتار کارکردهای بالقوه رسانه‌ها را در مراحل مختلف چرخه مدیریت سیل، از مرحله پیشگیری و آگاهی‌بخشی، تا هشدار در زمان اضطراری، و کمک‌رسانی و بازیابی توصیف می‌کند. پس از تعریف مفهوم‌های پایه ارتباطات و ادراک ریسک، چگونگی نقش‌آفرینی رسانه‌ها را در جایگاه بینابینی میان تصمیم‌گیران و مردم را نشان می‌دهد.

توصیه بر این است که رابطه میان رسانه‌ها و سیل می‌تواند به نقش‌آفرینی اثربخش‌تر در فرایند مدیریت سیل و شکل‌گیری همکاری با سیاست‌گذاران از یک سو، و طراحی استراتژی ارتباطاتی از سوی دیگر ارتقا یابد. در انتها نیز چندین نمونه از تجربه‌های موفق رسانه‌های اصلی تشریح شده است.  

دانلود گزارش


2386

فرم ثبت نظرات

نام
ایمیل
متن
متن