آب به عنوان یک کالای اقتصادی

عنوان: Water as an economic good: the value of pricing and the failure of markets

عنوان به فارسی: آب به عنوان یک کالای اقتصادی: اهمیت نرخ‌گذاری و شکست بازارها

نویسندگان: P. VAN DER ZAAG و H.H.G. SAVENIJE

نهاد تهیه‌کننده: مؤسسه آموزش آبUNESCO-IHE

تاریخ انتشار: 2006

تعداد صفحات: 23

ایده آب به عنوان یک کالای اقتصادی در جلسات مقدماتی برای برگزاری اجلاس سران در ریودوژانیرو در سال 1992 مطرح گردید. همچنین در کنفرانس دوبلین درباره آب و محیط‌زیست در سال 1992 پیش کشیده شد و بحث گسترده‌ای درباره آن صورت گرفت و یکی از اصول چهارگانه دوبلین را تشکیل داد. اصل اول می‌گوید آب یک منبع اساسی و محدود، و مستلزم رویکرد یکپارچه به مدیریت منابع آب است. اصل چهارم می‌گوید آب یک کالای اقتصادی است. با این همه، پس از کنفرانس دوبلین، همواره بدفهمی قابل ملاحظه‌ای درباره معنای واقعی «آب یک کالای اقتصادی است» وجود داشته است.

تفسیر مفهوم «آب یک کالای اقتصادی است» سبب سردرگمی می‌شود. دو مکتب فکری را می‌توان تشخیص داد. مکتب نخست که می‌توان آن را طرفداران بازار نامید، معتقدند که آب باید به وسیله بازار قیمت‌گذاری شود. ارزش اقتصادی آن به طور طبیعی در نتیجه کنش و واکنش خریداران و فروشندگان راغب، افزایش خواهد یافت. با این کار، از تخصیص‌یافتن آب به استفاده‌هایی که بیشترین ارزش را دارند اطمینان حاصل خواهد شد. مکتب دوم، گزاره «آب یک کالای اقتصادی است» را به معنای فرایند تصمیم‌گیری یکپارچه درباره تخصیص منابع کمیاب تفسیر می‌کند که لزوماً مستلزم مبادلات مالی نیست.

مکتب دوم با این نگاه تطبیق دارد که اقتصاد به «کاربرد دلیل انتخاب» می‌پردازد. به بیانی دیگر، انتخاب درباره تخصیص و مصرف منابع آب بر پایه تحلیل یکپارچه تمام مزیت‌ها و کاستی‌های گزینه‌های مختلف (هزینه‌ها و فایده‌های به معنای گسترده آن).

این نوشتار استدلال می‌کند که آب یک کالای خاص است که هیچ جایگزینی ندارد، و بنابراین تخصیص آن یک مسئله اجتماعی است که نمی‌تواند تنها به نیروهای بازار سپرده شود، و از این رو قیمت آب نباید به دست بازار تعیین شود. آب باید قیمتی داشته باشد که دو هدف را محقق کند، یعنی بازیابی هزینه فراهم‌آوردن خدمات آب و دادن علایم روشن به مصرف‌کنندگان مبنی بر اینکه آب در واقع یک کالای کمیاب است که باید بخردانه استفاده شود.

فهرست مطالب

1- مقدمه: مفهوم آب یک کالای اقتصادی است

2- آیا قیمت‌گذاری اقتصادی با یکپارچه‌نگری در مدیریت منابع آب تعارض دارد؟

3- چرا آب یک کالای اقتصادی خاص است؟

4- سوگیری آب شهری

5- ارزشگذاری آب و تخصیص آن

6- جمع‌بندی   

 

لینک دانلود گزارش   

نظرات

    نسترن حسن زاده
    با سلام خواهشمند است مقاله با عنوان «آب به عنوان یک کالای اقتصادی» گزارش بازار آب، قیمت گذاری، نرخ گذاری، شکست بازار ، اقتصاد آب ، ارزشگذاری و تخصیص آب را به ایمیل اینجانب ارسال نماید با کمال تشکر از شما
    اصغر اصغری مقدم
    سلام قرار است ترم آینده درس جدیدی را به دانشجویان آب شناسی ارائه دهم که با این عنوان همخوانی دارد لذا می خواهم جزو رفرنس ها قرار دهم

فرم ثبت نظرات

نام
ایمیل
متن
متن