آب به‌عنوان کالای داغ داغ

براساس گزارش ماه آگوست سازمان ملل، ژاپن در میان ۱۰ درصد کشورهای دارنده منابع آب قرار دارد، در حالی که هند و چین از هم اکنون با محدودیت‌های شدید آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۳۰ میلادی به بعد، این محدودیت‌ها تشدید خواهد شد. تحلیلگران «اچ.اس.بی.سی» برآورد می‌کنند که تقریباً نیمی از اقتصاد چین در حال حاضر در مناطقی که کمبود آب دارند، قرار گرفته‌اند. در مناطق خشک و سوزانی مانند منطقه راجستان هند تهیه و تولید آب مظروف به‌منظور حفاظت از سفره‌های آب‌ زیرزمینی ممنوع شده‌ است.
دو دهه رکود در قیمت مسکن در ژاپن و فقدان ممنوعیت‌های قانونی این کشور درباره فروش جنگل به خارجی‌ها به انضمام حقوق آب این زمین‌ها، در حال جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی به رهبری چین است. در برخی مناطق جنگلی دورافتاده در ژاپن یک متر‌مربع به همراه آب زیرزمینی آن را، می‌توان به بهایِ ۶۰ سنت خرید. در ژاپن، بيشتر خرید جنگل‌ها توسط خارجی‌ها در هوکایدو صورت گرفته است. بر اساس محاسبه دولت هوکایدو، اندازه این جزیره تقریباً به اندازه کشور اتریش است و منابع آب آن سه برابر میانگین منابع آب دیگر مناطق سیاسی ـ اداری ژاپنی‌ها است. این جزیره تقریباً ۶۰ هزار مترمربع جنگل ـ یک چهارم کل جنگل‌های ملی ـ را در اختیار دارد. در حالی که زمین‌هایي که سرمایه‌گذاران غیر‌ژاپنی مالک آنها هستند، هنوز سهم کوچکی ـ ۳۷ کیلو مترمربع ـ از کل اراضی جنگلی را دارند. کشور چین خرید جنگل‌های هوکایدو را رهبری می‌کند.

هارومی تاکاشی فرماندار هوکایدو می‌گوید که نسبت به فقدان اطلاعات درباره برخی از خریدهای زمین و برنامه‌های توسعه‌ای سایر سرمایه‌گذاران بین‌المللی نگران است. او همچنین روز ۱۸ اکتبر در یک کنفرانس مطبوعاتی که در توکیو برگزار شد، گفته بود: «خریدهایی صورت گرفته که ما درباره دلیل انجام‌ گرفتن آنها مطمئن نبودیم و نمي‌دانيم چرا سرمایه‌گذاران چنین مناطق وسیعی را می‌خریدند.»
نزدیک کوه فوجی شرکت «سوِن یلو» مستقر در «اُوزاکا» ماهانه ۵۰۰هزار لیتر آب از چشمه‌ای استخراج و ۸۰ درصد آن را به چین صادر می‌کند. به جایی که هر بطری از آن آب به بهای ۱۵۰ ین (۱/۸۹ دلار) یا حتی بیشتر فروخته می‌شود. «کاتسوهیسا یوشیدا» مدیر این کارخانه می‌گوید: «برخی افراد می‌دانند و برخی نمی‌دانند» که بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت یک شهروند چینی است. یوشیدا می‌گوید: این شرکت پارچه‌بافی به پیشنهاد شریک چینی خود، از یک سال و نیم پیش به بسته‌بندی آب و کشت محصولات ارگانیک ورود پیدا کرده است. او اضافه می‌کند که شرکت‌های آب مانند «سون یلو» برای این منطقه فرصت‌های جدید شغلی ایجاد می‌کنند. فرصت‌هایی که قبلا اندک بودند.انجام معاملات بیشتر آب محتمل است.
«گو اُکازاکی» که شرکت «استاندارد اند اینشیتیو پراپرتیز» را سه سال پیش به‌منظور سرمایه‌گذاری در زمین‌های جنگلی بنیان نهاد، می‌گوید: «زمین ژاپن ارزان است. ورود به کسب و کار آب نیز بسیار آسان است. اُکازاکی می‌گوید: «مقدار آبی که به دست خواهید آورد و عمقی که چاه شما باید داشته باشد، به زمین وابسته است.» «البته هر جایی را در ژاپن حفر کنید، به آب دست خواهید یافت.»
سرمایه‌گذاران چینی همچنین ممکن است به کشت غلات به‌منظور صادرات به کشورشان یا حتی احداث کارخانه‌هایی مانند فولاد و کاغذ که به آب زیادی نیازمندند، تمایل داشته باشند. امّا، این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در ژاپن از جمله موضوع‌های حساسیت‌برانگیز به شمار می‌روند.

روزنامه دنیای اقتصاد، دوشنبه، ۴ دي ۱۳۹۱

فرم ثبت نظرات

نام
ایمیل
متن
متن