از «روز صفر» نترسید!
تصور شهری بزرگ و پرجمعیت که منابع آبی آن تمام شده، روایتی هم جذاب است و هم هولناک. این روزها شاهدیم که چنین روایتی درباره شهرهایی مانند تهران، توجه رسانهها را به خود جلب کرده است. عنوان «روز صفر» به روزی داده شد که قرار بود آب در شهر کیپتاون آفریقای جنوبی بهطور کامل قطع شود. این نامگذاری با هدف ایجاد حس اضطرار و انگیزه در مردم برای مصرف کمتر آب طراحی شده بود تا از وقوع فاجعه واقعی جلوگیری شود.
.. رسانهها در این میان نقشی کلیدی داشتند؛ آنها به آنچه فوری، پرجلوه و جالب توجه باشد، گرایش دارند و با برجستهسازی و دراماتیزهکردن ماجرا، توجهها را جلب میکنند. ازآنجاکه خشکسالیها بحران بلندمدت هستند و چندان «رسانهپسند» نیستند، باید بهگونهای «ساخته و پرداخته» شوند تا در کانون توجه قرار گیرند. کارزار «روز صفر» دقیقاً همین کار را کرد: با تعیین تاریخ مشخص -هرچند پیوسته تغییر کرد- واقعیتی احساسی پدید آورد که زمینه پذیرش و توجیه اقدامات سختگیرانه و غیرمعمول را فراهم آورد.
گزارش کامل را در سایت «پیام ما» بخوانید.