ایده‌هایی برای آگاه‌سازی جامعه درباره مسائل آب

عنوان: Ideas for Water Awareness Campaigns

عنوان به فارسی: ایده‌هایی برای آگاه‌سازی جامعه درباره مسائل آب
نویسندگان: Wouter Schaap و Frank van Steenbergen
نهاد تهیه‌کننده: همکاری جهانی آب (GWP)
سال انتشار: ۲۰۰۱
تعداد صفحات: ۱۱۵

شرح مختصر:
گفتمان جهانی آب بر اهمیت هنجارها و نگرش‌های اجتماعی در مدیریت آب تأکید فراوانی دارد. در اسناد مهم جهانی بر اهمیت آگاهی‌بخشی برای تأثیر بر هنجارها و ارزش‌ها در راستای مصرف پایدارتر منابع آب تأکید می‌شود. در دو دهه اخیر در نقاط مختلف جهان فعالیت‌های متنوعی در این باره انجام شده است. سازمان‌های جهانی، دولت‌ها،‌ گروه‌های مردمی، تأمین‌کنندگان آب شرب، سازمان‌های غیر دولتی جهانی و محلی و نهادهای آموزشی، تجارب مفید، نوآورانه و جالبی در این زمینه دارند.
در این کتاب تلاش شده است نمونه‌هایی از اقدامات آگاهی‌بخشی، از تنوعی از سازمان‌های مختلف در کشورهای مختلف گردآوری گردد. مخاطبان کتاب عبارتند از:
• کارشناسان بخش آب که اهمیت آگاهی‌بخشی را دریافته‌اند.
• افرادی که در برنامه‌های آگاهی‌بخشی و آموزش عمومی فعالیت می‌کنند و علاقه‌مندند با تجربه‌های دیگران آشنا

شوند و از آن بهره بگیرند.
• سازمان‌ها و گروه‌های غیر دولتی کوچک و بزرگ که تلاش می‌کنند دامنه تأثیر خود را گسترش دهند و از ایده‌های جدید استفاده کنند.
• سازمان‌هایی که برای شروع اقدامات خود به دنبال جلب مشارکت سایر نهادها هستند.
• مسئولانی که می‌خواهند با موضوع آگاهی‌بخشی عمومی در بخش آب آشنایی نزدیکتری پیدا کنند.

کتاب حاضر در ده فصل و سه پیوست سازماندهی شده است. فصل۱ مفاهیم پایه آگاهی‌بخشی را معرفی می‌کند. فصل دوم پیشنهادهایی درباره چگونگی برنامه‌ریزی فعالیت‌های آگاهی‌بخشی ارائه می‌کند. فصل‌های ۳ تا ۷ و ۹ نمونه‌های عملی چگونگی نقش‌آفرینی تصمیم‌گیران و رهبران، سازمان‌های غیر دولتی و خصوصی، نهادهای آموزشی، جوانان، مردم محلی و رسانه‌ها را توصیف می‌کند. فصل‌های ۸، ۱۰ و ۱۱ به بحث درباره آماده‌سازی فعالیت‌های آگاهی‌بخشی می‌پردازد: تهیه مطلب، سازماندهی رویدادها و استفاده از اینترنت. در پیوست۱ توصیف کوتاه نمونه‌ها، به همراه اطلاعات موجود در وب‌سایت، نشانی و ایمیل آنها ارائه می‌شود. پیوست۲ حاوی اطلاعات درباره منابع آموزشی، محتوا و منابع دیگر است. پیوست۳ منابع ارجاع داده‌شده در متن کتاب را فهرست می‌کند.
فهرست مطالب
فصل۱- استراتژی‌های آگاهی‌بخشی
فصل۲- برنامه‌ریزی فعالیت‌های آگاهی‌بخشی
فصل۳- تأثیرگذاری بر رهبران
فصل۴- به میان‌آوردن بخش خصوصی و غیر دولتی
فصل۵- آموزش
فصل۶- جوانان به عنوان مروجان و فعالان
فصل۷- آگاهی‌بخشی و مشارکت عمومی
فصل۸- رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی
فصل۹- روابط عمومی
فصل۱۰- سازماندهی رویدادهای عمومی
فصل۱۱- اینترنت
پیوست۱- فهرست نمونه‌ها
پیوست۲- منابع
پیوست۳- ابزارهای دیگر

لینک دانلود

فرم ثبت نظرات

نام
ایمیل
متن
متن