نظام تدبیر کارامد، راه برون رفت از بحران آب زیرزمینی
مسئله اصلی درباره ضرورت ایجاد یک نظام تدبیر کارآمد است. همانطور که یک نهاد موقعی کارآمد میشود که اعضای آن از قواعدی که وضع کردهاند تبعیت کنند(یعنی تعریف کارآمدی نهاد یعنی تبعیت اعضاء از قواعدی که وضع شده است) نظام تدبیر کارآمد هم یعنی نظامی که در آن، تصمیمات اتخاذ شده بتواند اجرا شود. نظام تدبیر ناکارآمد هم یعنی نظام تدبیری که تصمیماتی در آن میگیرند ولی اجرا نمیشود. هدف ابزارهای سیاستی، اثرگذاری بر ساختار نظام تدبیر است و ساختار نظام تدبیر راهحلهای سازمانی برای اثر بخش کردن قوانین است. یعنی وجود این ساختارها برای تضمین حقوق و وظایف و اجرای آنها در هماهنگی و معاملات/تراکنش ها لازم است. بنابراین بحث درباره مجموعه عواملی است که میتواند به اجرای تصمیماتی که گرفته شد کمک بکند. مثلا در مورد آب زیرزمینی دولت چهل یا پنجاه سال است که تصمیم میگیرد تا مانع از غارت آن توسط یک نسل شود ولی تصمیمات اجرا نمی شود. آنچه آمد، مطلع سخن مهندس انوش نوری اسفندیاری، دبیر اندیشکده تدبیر آب ایران در نشست هماندیشی است که در تاریخ ۲۶ خردادماه سال ۱۳۹۴ با عنوان "بحران آب با محوریت آبهای زیرزمینی" در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به دلیل بحرانی بودن مسائل آب و با هدف برجسته سازی این موضوع و دغدغه مند کردن نمایندگان مجلس، برگزاری شد. در این نشست، صاحبنظران و دغدغهمندان از بخشهای مختلفی حضور داشتند. چهار سخنران اصلی، مباحثی پیرامون موضوع بحران آب و آخرین شرایط موجود، علل و راهکارها و مباحث مرتبط با این بحران، بویژه بحران آب زیرزمینی ارائه نمودند. دکتر بلورچی (نماینده محترم سازمان زمین شناسی کشور) ، دکتر مظاهری (کارشناس گروه آب، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)، دکترناصری (مدیر دفتر طرح ملی تغییر آب وهوا، سازمان حفاظت محیطزیست) و مهندس انوش نوری اسفندیاری (دبیر اندیشکده تدبیرآب ایران) چهار سخنران اصلی این نشست بودند. در ادامه سند مربوط به صحبت مهندس انوش نوری اسفندیاری در این نشست در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
عنوان | دانلودها | بازدید ها |
---|---|---|
0 | 478 | 761 |