قیمتگذاری و بازار آب در ایران
از مولفههای مهمی که برای بهبود و ارتقای حکمرانی آب در کلیه کشورهای جهان می تواند به کار گرفته شود، استفاده از سازوکارهای اقتصادی و بازار محور است. تجربه نشان داده است که استفاده صحیح از این تدابیر میتواند تاثیرات قابل توجهی در تغییر و اصلاح رفتارهای کنشگران در مسیر تحقق هدفهای برنامهای داشته باشد. دراين گروه از سیاستها، به تقويت ساز و كارهاي غيردستوري و سلسله مراتبي - که خلاء آن در نظام حکمرانی آب کشورهای مختلف کارایی آن را به شدت تنزل داده است-وزن و اهميت بيشتري داده ميشود. آب در سطح خانوار، مزرعه، بازرگانی و صنایع نقش زیادی ایفاء می کند. صرفنظر از اینکه آب به عنوان نهاده برای تولید یا مصرف در خانه در نظر گرفته شود، رگههایی از ملاحظات اقتصادی همراه آن است. ارزش آب در مصارف مختلف بسیار متفاوت است. در تطبیق مبانی نظری علوم اقتصادی با ویژگیهای منحصر به فرد آب، توضیح داده میشود که چرا نهاد بازار قادر به لحاظ کردن کامل آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیستمحیطی در برقراری پاسخگویی به نیارها، ایجاد تعادلها و حل مسایل نمیباشد. سیالیت و تحرکپذیری آب و قابلیت استفاده مجدد و مکرر، مطرح بودن کیفیت غیر بازاری و زیستمحیطی، موضوع انحصار طبیعی عرضه خدمات بدلیل اقتصاد مقیاس و داشتن ویژگیهای منبع مشترک(مشاع)، حیاتی و بی بدیل بودن آب(بدون جایگزین) و ضرورت دخالتهای دولت و اقدامات جمعی، از مولفههای مورد توجه در این بحث به شمار می روند. از آنجاییکه در استفاده از این سازوکارهای اقتصادی و بازارمحور نیاز به شناخت شرایط واقعی هر کشور و جامعهای دارد که میخواهد آنها به خدمت بگیرد، برخی از جنبههای مهم (با توجه به انگیزه ها و باورهای نادرست موجود) در یادداشت سیاستی تحت عنوان «قیمتگذاری و بازار آب در ایران» توسط آقای انوش نوری اسفندیاری مورد تشریح قرار گرفته است. در ادامه فایل کامل این یادداشت سیاستی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
عنوان | دانلودها | بازدید ها |
---|---|---|
0 | 637 | 820 |