نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری
طبق اطلاعات اداره کل قوانین مجلس، تقریبا ۸۰ درصد قوانین مصوب در دوره های قبل، از نوع اصلاحیه یا استفساریه بوده است.
ما به لحاظ کیفیت و نیز اجرای قوانین ـ در رتبه بندی که در مجامعه جهانی انجام گرفته است ـ هم در سطح جهان و هم در منطقه، متاسفانه رتبه پایینی داریم. همین ۸۰ درصد اصلاحیه یا استفساری، بیانگر آن است که کیفیت قوانینمان خوب و کارآمد نیست و بعضاً مواردی هم که قابل اجراست، اجرا نمیشوند.
اگر به گزارشهای دیوان محاسبات در تفریغ بودجه و همینطور گزارشهایی که سازمان بازرسی کل کشور ارائه میدهد توجهی داشته باشیم، میبینیم که تخلفاتی در اجرای قوانین وجود دارد. گفته نمی شود قوانین اجرایی نیستند یا مشکل کیفیت قوانین وجود دارد؛ اما اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم این تخلفات نشان میدهند که اگر خودمان هم مجری بودیم، بعضی از این قوانین را نمیتوانستیم درست اجرا کنیم. در نتیجه باید شیوه جدیدی را برای قانونگذاری و اصلاح قوانین ناکارآمد پیدا کنیم.
همایش «نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری» که توسط مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده بود به بررسی این امر اختصاص داشت. آقای رضا عبدالهی، نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در این همایش نقدی به فرآیند قانونگذاری ارائه می دهد که اندیشکده متن این سخنرانی را از طریق فایل پیوست در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
عنوان | دانلودها | بازدید ها |
---|---|---|
0 | 556 | 838 |