بازارهاي محلي آب در ايران

حکمرانی موثر آب بر اساس استقرار ساختاری حاصل می‌شود که بتواند شکل متوازنی از سازوکارهای سلسله مراتب، نظام بازار و کسب و کار و ایجاد توافق و اجماع میان ذی‌نفعان و عوامل موثر را رعایت کرده باشد. از این رو با توجه به شرایط اجتماعی هر کشور یا منطقه، ایجاد توازن مناسب در ترکیبی از سازوکارهای دستوری- کنترلی، بازاری – اقتصادی و همکاری‌های داوطلبانه و اقناع محور برای بهبود حکمرانی آب بسیار اهمیت دارد.
در جهت اعمال ساز و کار بازار توجه به بازارهای محلی و فراهم کردن الزامات آن ضروری است. بازارهای محلی آب یا فراهم کردن ساز و کاری خودپو، وظیفه مبادله آب بین خریدار و فروشنده آب را در محدوده یک یا چند روستا به عهده دارند. این سازو کار می‎تواند ضمن تامین بخشی از شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری و تامین هزینه‌های عرضه آب و خدمات منضم به آن، موجبات استفاده کارآمدتر از منابع آب را نیز فراهم نماید.
در کشور ما، بازارهای محلی آب کشاورزی بر اساس کمبود منابع آب، ظرفیت‌ها و توانایی‌های نظام بهره‌برداری از منابع و شرایط اقتصادی-اجتماعی منطقه با پوشش نسبتاً گسترده جغرافیای فعال می‌باشند. مشاهدات در سطح ملی و بین‌المللی حاکی از این واقعیت است که بازارهای محلی به طور خودجوش و غیررسمی به وجود می‌آیند و به لحاظ ضرورت توسعه آثار مثبت آنها نیاز به پشتیبانی و تقویت دارند.
به همین دلیل یک شماره 22 نشریه پیام آب شرکت مدیریت منابع آب به این موضوع اختصاص یافته است که علاقمندان در ادامه می توانند به این نشریه دسترسی داشته باشند.

عنوان دانلودها بازدید ها
0 362 597

فرم ثبت نظرات

نام
ایمیل
متن
متن